Det er nok mange som starter et Google-søk etter den beste DAB+ adapteren, eller testvinneren, og regner med å finne den beste av dem alle. Så enkelt er det nok ikke, og tester skal man ta med en klype salt.
Ja, den finnes. Noen DAB+ adaptere er bedre enn andre, men det er faktisk slik at selv om den ene adapteren er best av alle i én bil, så trenger den ikke å være best i en annen. Det er en erfaring mange har måttet lære på den tunge måten.
Dette er faktisk 2 helt forskjellige ting og som er rota til mange reklamasjoner og problemer.
- En god radiomottaker
-
Man skulle kanskje tro at det er radiomottakeren med best følsomhet – den som støvsuger alle radiosignalene ut av lufta med en sugekraft som de virkelige gamle støvsugerne. Dessverre så vil en slik sak også dra med seg all radiostøyen i tillegg.
- Et godt radiomottak
-
Det handler ikke nødvendigvis om det sterkeste mottaket, eller signalet, men de klareste signalet. Støy er utelukkende den største årsaken vi opplever med mottaksproblematikk, og vi har laget en egen artikkel hvor du kan lese mer om dette: Hvordan forbedre DAB+ mottak.
Integrert DAB+ adapter er det de fleste ønsker, en som ikke vises, men gir deg all funksjonalitet av DAB+ i den eksisterende bilradioen. Dette krever at den originale bilradioen er klar for å kobles til en ekstern enhet og at den kan betjene denne. Vi har gode løsninger for integrerte DAB+ adaptere til VW, Audi, Skoda, Toyota, BMW og Mercedes.
Det er også et alternativ med en semi-integrert løsning. Det er en DAB+-adapter som betjenes av den originale bilradioen og evt. knappene på rattet, men som er tilkoblet via USB eller FM. Dension DAB+U/DABPOD og Anywave SRT18 er gode eksempler på slike løsninger og er noen av de mest solgte adapterne vi har.
Universale DAB+ adaptere sender DAB+ lyden via FM eller via AUX. Det er disse du finner i hylla på bensinstasjonen eller hos elektrobutikken. De er enkle å montere, men vil vises godt i kupeen, og krever at du bruker en egen kontroller. Det betyr ikke at de er en dårligere DAB+ mottaker, men det krever en ekstra dings som vil være synlig.
En helt ny bilradio, eller en original bilradio med en dedikert DAB menystyring, gir den beste funksjonaliteten. De er enkle å forstå slik at man ikke trenger opplæring, og det er ingen forstyrrende elementer på dashbordet. En radio skal ikke ta oppmerksomheten fra sjåføren, den skal bare fungere og være lettbetjent.
Antenna avgjør alt og så lenge den er avstemt med mottakeren har du en god oppskrift til et supert radiomottak. Antenne og radio må ha samme jordnivå, og antennen må ha forutsetningene til å levere et godt og støyfritt signal. Det er ikke uten unntak, men for å trekke fram den beste DAB+ løsningen så starter den med en god takantenne og ikke nødvendigvis adapteren. Vi har både universelle antenner og bilspesifikke antenneløsninger.
Som en av – og kanskje den aller største – aktøren på montering av DAB+ i Norge, har vi tilegnet oss mye erfaring. Så mye at vi har vært med å tråkke opp stien når det gjelder kunnskap om DAB+ i bil. Med kostbart måleutstyr har vi kommet til bunns i en rekke av utfordringene som har oppstått på veien.
— Jan Erik