Type 1, Type 2, CCS, CHAdeMO, Mode 3... Disse uttrykkene benyttes innen lading av elbil og kan skape hodebry for mange. Vi skal her gi en kort innføring i hva de forskjellige systemene er, og hva du trenger til din bil.
- Hva er Type 1 og Type 2?
-
Dette angir hva slags type kontakt som passer til standard ladekontakt i bilen. Type 1 benyttes i hovedsak av Mitsubishi, Nissan, Kia, Ford, Peugeot og Citroen, mens Type 2 brukes hos BMW, VW, Mercedes, Volvo og Tesla. Både Type 1 og Type 2 er solide spesialkontakter utviklet spesielt for lading av elbiler.
Det finnes i dag fire forskjellige lademoduser, vanligvis omtalt som Mode. De forskjellige modusene angir sikkerhetsnivået for ladingen og betegnelsene er gitt under standarden IEC 62196 (International Electrotechnical Commission).
- Mode 1:
-
Dette er den enkleste måten å lade en elbil på, og benyttes ikke lenger på nyere elbiler. Ladekabelen tilkobles direkte til 230V stikkontakt uten "ladekladd" på ledningen. I Mode 1 foregår det ingen kommunikasjon mellom bil og strømforsyning.
- Mode 2:
-
Denne lademetoden omtales oftere og oftere som nødlading, og her benyttes ladekabel som medfølger de aller fleste elbiler. På ledningen er det en boks (ofte omtalt som ladekladd) som sørger for den grunnleggende sikkerheten. Boksen sjekker om det er tilfredsstillende jording på anlegget, og kutter ladingen dersom den oppdager at noe er galt (f.eks. jordfeil). Den sørger for å angi hvor mye strøm bilen kan trekke, og bilen forteller når den er klar til lading. Mode 2 er med andre ord en langt sikrere ladeløsning enn Mode 1. Disse boksene veier vanligvis 1-3 kg og henger litt ned på ledningen (ca 30-40 cm fra støpsel). Det er veldig viktig at denne ladeboksen hviler i en holder for å avlaste stikkontakten.
- Mode 3:
-
Mode 3 lading omfatter faste installasjoner (ladebokser montert på stolpe eller vegg) og tilkobling foregår med Type 2 kontakt. Dersom man har en av elbilene med Type 1 ladetilkobling behøves det en "Type 2 -> Type 1 ladekabel". På biler med Type 2 tilkobling behøves det en "Type 2 -> Type 2 ladekabel". Kontaktene i Mode 3 lading er bygget for å tåle høy belastning over lengre tid, og lader vanligvis med langt høyere strømtrekk enn Mode 2. Vanlig Mode 3 lading er 16A og 32A, og finnes i både 230V og 400V utgaver. Det er viktig å kjøpe kabel som er godkjent til effekten (kW). F.eks. vil en 230V lading på 32A kreve en kabel som tåler maksimal effekt på 7,4 kW.
- Mode 4:
-
Denne modusen kalles vanligvis for hurtiglading, og benytter f.eks. CHAdeMO eller CCS ladeteknologier hvor likespenning (DC) føres direkte inn i batteriet. Dette gir en langt raskere lading. Selve konverteringen av vekselstrøm (AC) til likespenning (DC) skjer i selve ladestasjonen, og kabel er alltid fastmontert på denne. I denne lademodusen benyttes altså ikke egen ladekabel. I Mode 4 er det kommunikasjon mellom bilen og ladestasjonen for å kontrollere ladingen og sørge for sikkerhet ved høye strømstyrker
CCS og CHAdeMO er ladeteknologier benyttet for elbiler. Disse to standardene kan ikke benyttes om hverandre, og man får ikke tilkoblet en CHAdeMO hurtigladekontakt på CCS eller motsatt.
CCS
CCS benyttes vanligvis av europeiske biler, og CHAdeMO for japanske biler. I nyere tid har også flere japanske produsenter gått over til CCS ladeteknologi. I tillegg har Tesla sin egen proprietære ladeteknologi - Tesla Supercharger, og kinesiske bilprodusenter holder på å utvikle sin en egen standard. CCS benytter en Type 2 Combo kontakt, og biler som støtter slik lading kjennes igjen ved at de har ekstra tilkoblingspunkter på undersiden av Type 2 kontakten.
CHAdeMO
I biler med støtte for CHAdeMO hurtiglading kjennetegnes det ved at det sitter en ekstra kontakt ved siden av Type 1 kontakten. Denne benyttes vanligvis kun i japanske biler.
CHAdeMO-tilkobling
Tesla Supercharger benytter standard Type 2 tilkobling, og flere Supercharger-stasjoner har nå også fått CCS i tillegg til Type2. Denne ladeteknologien er proprietær og kan kun benyttes på Tesla. Tesla Model S og X kan derimot likevel benytte andre ladetilkoblinger med Type 2 kontakt. Tesla Model 3 og den kommende Model Y kan benytte CCS ladere.
Selv om mange Tesla ladestasjoner bygges om til også å omfatte CCS vil likevel ikke disse kunne benyttes av andre bilmerker enn Tesla.