Meny
0stk
Sum:
0,-
inkl. mva.
speakerdoor

Skikkelig lydkvalitet

Å være glad i musikk er ofte det samme som å være glad i god lyd.
Du har sikkert hørt stereoanlegg som gjengir lyden på en slik måte at det rykker i hele kroppen og "taktfoten" blir umulig å holde i ro - nesten uavhengig av musikktypen som spilles? Når musikken gjengis med alle sine detaljer og du kan høre at solisten står "midt på panseret" og du hører hver gang vokalisten trekker pusten eller gitaristen skifter grep - Ønsker du et slikt stereoanlegg med topp lydkvalitet og riktig lydbilde, ja da gjelder det å velge riktig utstyr.

Alt for ofte ser vi at stereoanlegg komponeres feil. Det blir ofte lagt for stor vekt på bassen og tatt lite hensyn til resten av musikken. Det vil selvsagt variere noe etter musikksmaken, men prinsippene vi beskriver nedenfor blir de samme uansett musikk og biltype.

Er du ute etter et anlegg for festmusikk eller ønsker å ta hensyn til at svigermor fra tid til annen sitter i baksetet og ber om Vikingarna, så kan du bare hoppe over denne siden..

Ønsker du derimot å lage et anlegg for deg selv (og kanskje kjæresten) som virkelig svinger - og samtidig er villig til å spandere noen kroner for å oppnå resultater - les videre.

Det er da spesielt et par ting som er viktig: DYNAMIKK, og plassering av lydkilden (høyttalerne)
Dynamikk er forskjellen mellom den kraftigste og den svakeste lyden i et opptak. Dynamikk måles i dB, -Øret har et dynamikkområde på ca 120 dB. (En 16 bits sampling på CD gir 96 dB dynamikkområde.)

Et annet viktig punkt er Signal/Støy forhold. I de tekniske spesifikasjonene oppgis S/N i dB. S/N (Signal to Noise Ratio) er en verdi for styrken av lydsignalet i forhold til støyen. Hvis man f.eks. har et S/N forhold på 80 dB, vil det si at lydnivået ligger 80 dB høyere enn anleggets støynivå. Vi vil altså ha høyest mulig S/N - du kan si at et anlegg med S/N på 90 er godt. Er det på over 100 er det suverent. Det er viktig for et godt S/N resultat at anlegget justeres riktig. Inngangsfølsomheten på forsterkerne har stor betydning for dette.

For å gjengi dette riktig trenger vi utstyr av høy kvalitet i alle ledd. Vi vil at du skal legge vekt på følgende punkter:
• Færrest mulig, men best mulig høyttalerelementer
• Plasser høyttalerne foran i døren
• Bruk et komponent høyttalersett med separat diskant.
• Høyttalerne skal tåle mye effekt
• Liten avstand mellom de to høyttalerelementene i settet.
• Bruk mye tid på å eksperimentere med plassering av diskanten
• Høyttalere monteres i solide bafler
• Bruk en eller to subwoofere
• Bruk en høykvalitets CD-spiller eller strøm musikk med høyere bitrate enn standard.
• Ny og større strømkabel til spilleren
• Stor kvalitetsforsterker til høyttalerne
• En meget solid og lukket basskasseløsning
• Demping av dører
• Nok strøm og bruk av kondensator til forsterkere 
pioneer-2016-bil-1

La oss bygge en eksempelbil




Høyttalere

Vi velger et skikkelig høyttalersett. Dette skal kunne gjengi et bredt frekvensområde og bør ha en god diskant. Vi velger et komponent høyttalersett med absolutt topp lydkvalitet og som spiller bra også ved høye volum.


dor-ill
Det første som må gjøres er å fjerne dørtrekkene. Innsiden av døren dempes med dempemasse eller asfaltmatter. Tett så godt som mulig igjen alle åpninger som vil lekke luft fra innsiden av døren til bil kupéen. Lag gjerne en baffelplate av tre som høyttaleren skal festes i. Denne platen festes i dørsiden. Vær påpasselig med at hullet til høyttaleren er stort nok, slik at luften kan bevege seg fritt mellom høyttaleren og innsiden av døren.
Mellomtone/basshøyttaleren skrus fast i baffelen. Vær nøye med at alt blir tett. Nå har setter vi på plass igjen dørtrekket og fester diskanten midlertidig med litt tosidig tape eller kitt på utsiden av dørtrekket. Når resten av anlegget er på plass og det er tid for prøvespilling, skal du bruke mye tid på å eksperimentere med plassering og vinkling av diskanten. Dette er helt avgjørende for plasseringen av lydbildet.

 
Et dørpanel ikke det beste stedet for en høyttaler - det tynne metallet vibrerer når musikken din spiller, noe som påvirker lydens nøyaktighet. For å kompensere for det dårlige miljøet vi monterer høyttalerne i, bør du bruke dempemateriale rundt selve høyttaleren og også helst på dørpanelet bak høyttaleren. Når du bruker dempemateriale (for eksempel
Dynamat), skaper dette en mer stabil plattform for høyttaleren din. Refleksjoner, etterklang, støy og forvrengning må bort om du er ute etter den gode rene lyden. 


Her er tre punkter som er viktig for et godt resultat fra høyttalerne:
1) Høyttaleren skal være godt fastskrudd i underlaget. Ta tak i høyttaleren og kjenn etter. Den skal ikke bevege seg i det hele tatt.

2) Det skal være tilstrekkelig luft bak høyttaleren. Det er viktig å skjære stort nok hull bak høyttaleren. Aller best spiller høyttaleren i en dør eller i hattehyllen med hull ned mot bagasjerommet.

Rockford Fosgate T3652-S3) Sjekk høyttalerens fase. Dette er vel det punktet det oftest er feil ved. Høyttalernes fase betyr at det er koblet riktig pluss og minus. Hvis den ene høyttaleren har pluss og minus feil, vil da høyttalerne slå hver sin vei og "utjevner" da lyden. Dette er enkelt å sjekke. Sett på musikk med god bass. Skru så balansekontrollen over slik at bare den ene høyttaleren spiller. Hvis nå bassen er fyldigere og kraftigere enn om balanse- kontrollen sto i midtstilling, så er fasen feil. Rett opp dette med å snu pluss og minus på den ene høyttaleren. Dette kan du også gjøre om du har høyttalere både foran og bak i bilen. Bruk da faderkontrollen og spill f.eks bare bak. Det samme gjelder her, hvis bassen virker fyldigere med bare to av høyttalerne i bruk, tyder det på feil fase. 

Skal du montere høyttalere foran eller bak?
Skal du ha et riktig og tydelig lydbilde, så velg å plassere høyttalerne foran. På noen biler er det dessverre veldig liten plass foran, så her kan en større høyttaler bak i hattehyllen være bedre. Men i utgangspunktet er høyttalere foran absolutt det beste. Vi pleier å si om høyttalere kun bak, at det blir som å gå på konsert og sette seg med ryggen til orkesteret. Mange velger også fire høyttalere for et mer utfyllende lydbilde.

Musikk-kilden

Velg en CD spiller som har gode lydegenskaper og som samtidig har flere linjeutganger - slik at vi får koblet forsterkerne direkte til spilleren. Det beste er at spilleren har Hi-Volt linjeutganger (Oftest 4V) for renere og mer støyfritt signal til forsterkerne. Ved å sørge for et sterkt signal med mindre støy og mer definisjon reduserer Hi-Volt linjeutganger kravene for inngangskretsen til forsterkerne, slik at de kan drives med lavere innstillinger av nivåkontrollen. Dette resulterer i bedre lydkvalitet og et bredere dynamisk område. Velg gjerne også en spiller med innebygde delefiltre og kontroll over nivået på subwooferen.

Vi ønsker oss mest mulig ut av spilleren, vi anbefaler 1-bits DAC med 24-bits oppløsning som gjør at lyden blir så nær originalen som mulig, avansert automatisk Time Alignment som justerer lydbildet avhengig av valgt lytterposisjon og Auto EQ som korrigerer balansen av akustikken i henhold til bilens interiør. 


bitrate

I dag strømmer de fleste musikken sin fra telefonen, typisk er å bruke Spotify. 
carplay-iphone-780
Vær klar over at det finnes flere valg av kvalitet. Enkelte strømmetjenester tilbyr høyere lydkvalitet. (For eksempel Tidal) Når du skal overføre lyden fra telefonen, bruker du USB tilkobling eller Bluetooth trådløs overføring. Bluetooth Advanced Audio Distribution Profile (A2DP)

Men – ikke bruk mini-jack kabel fra telefonen til spillerens AUX inngang. Dette vil forringe lydkvaliteten betraktelig.


De dypeste tonene

I bagasjerommet skal vi nå montere inn en subwoofer. Vi ønsker en kraftig subwoofer som vi skal bygge i en forholdsvis liten og lukket basskasse. (Les mer om bygging av basskasser her)

Vi velger for eksempel et dobbelspole basselement m/2x2 ohm spoler eller en enkeltspole på 4Ohm. Med to spoler kan vi velge belastningen for forsterkeren. Med denne kan vi velge en konfigurering som gir forsterkeren en 4 Ohms belastning, noe som er ønskelig med tanke på lydkvaliteten. (Mer om dette lengre ned på siden)
Det er på tide å sjekke om det kanskje også bagasjerommet eller bakluken må dempes. Det vil kunne bli et kraftig lydtrykk fra subwooferen, som kan skape vibrasjoner i karosseriplater o.l.

Vi har valgt en 10" subwoofer p.g.a. dens egenskaper med en raskere og mer presis bass i forhold til større subwoofere. For lydkvaliteten og plassen sin del velger vi en subwoofer som egner seg i små lukkede kasser. Dette vil som regel gi et mer riktig Hi-Fi preg på lyden.

Forsterker

En forsterker puster liv inn i musikken din og gi deg mer dynamikk og detaljer i musikken. I motsetning til en forsterker innebygd i bilstereoen, er en ekstern forsterker ikke begrenset av plass - den kan utformes uten kompromisser. Det betyr at musikken din vil høres renere og mer definert på alle volumnivåer.

GTR7535-500Ved valg av forsterker er det noen data du skal se etter.
Størrelsen på en forsterker velges etter utstyret den skal drive og det er bare en måleenhet som forteller hvilken effekt du får. RMS effekt er det vi ser etter. Mange produsenter oppgir maks-effekt for å skryte på seg mye watt, men denne effekten er gjerne oppgitt med masse forvrengning og er mer «jukse»-watt. Vi ser bestandig etter RMS effekt både på forsterker og høyttalere/subwoofer.
Signal-til-støy forhold (S/N) en av de spesifikasjonene som forteller mest om kvaliteten på forsterkeren. For eksempel, når en lydkomponent viser til et signal-støyforhold på 100 dB, betyr det at lydnivået er 100 dB høyere enn støynivået. En spesifikasjon for signal-støy-forhold på 100 dB er betydelig bedre enn en som er 70 dB (eller mindre).

Dessverre tilfører alle komponenter, selv kabler, noe støy til et lydsignal. De beste forsterkerne er designet for å holde støynivået så lavt som mulig for å maksimere forholdet mellom støy og signal. Analoge enheter har som regel et lavere signal / støyforhold enn digitale enheter. Som tidligere nevnt i denne artikkelen, anbefaler vi en spiller med Hi-Volt signal utgang, dette vil skape et mer robust signal – som igjen er mindre påvirkelig av støy. Dette er sammen med inngangsfølsomheten på forsterkeren, med på å holde et godt S/N nivå.


Når det snakkes om forsterkere kommer det ofte opp et begrep som heter "Headroom" Dette er noe som er svært viktig for resultatet vårt. Headroom er egentlig kraftreserve. Forsterkeren skal gjengi transientene eller svingningene i musikken. Da kreves det en kraftreserve. La oss si du spiller høyt, og utnytter forsterkeren nær maksimalt. Når det nå kommer store svingninger har ikke forsterkeren nok reserver til å gjengi disse og forsterkeren når noe som kalles et "dynamisk tak" Forsterkeren skal gjerne ha en kraftreserve på 3db, noe som tilsier en dobling av effekten. Dette er det viktig å forstå, -og er noe som det syndes mye imot. La os si at forsterkeren trekker 20A fra 12V i bilen for å kjøre fullt volum på høyttalerne. For å ha tilstrekkelig headroom kreves da 40A. Belaster vi forsterkeren i 2 Ohm vil disse tallene dobles - og belaster vi i 2 Ohm mono, dobles det igjen. Har du et strømsystem i bilen som kan takle dette? Husk at en standard dynamo gir 65A. -Nå begynner vi å forstå hvorfor 4 Ohms belastningen vil gi oss den beste lydkvaliteten.

Forsterkerne monteres med store nok strømkabler og sørg for at jordkabelen er kraftig nok, -og får meget god kontakt til karosseriet. Skrap gjerne bort lakk, slik at du får bart metall å feste jordforbindelsen i.

Nå gjenstår å sørge for at forsterkerne blir matet nok -og hurtig nok. Her er en kondensator nyttig. Kondensatoren fungerer som en energireserve, som mater forsterkeren lynhurtig med strøm ved store effektutslag. - F.eks ved kraftige bass-slag. Bassgjengivelsen i bilen er avhengig av at forsterkeren får nok strøm i de krevende øyeblikkene.

Justering av inngangsfølsomheten. Skru "gain"-kontrollene på forsterkerne helt ned. Sett spilleren på 3/4 volum, og skru så sakte opp gain-kontrollene inntil du oppnår et akseptabelt lydnivå uten forvrengning eller klipping. Det er viktig å ikke skru dette for høyt med tanke på lydkvaliteten. Vi har laget en egen artikkel om justering av forsterkere – les mer her.

Kabler og koblinger


mann-ledning-ill
Alle kabler og koblinger av disse er viktig for et samlet godt resultat. Spesielt vil vi at du vier mye oppmerksomhet rundt jording av de forskjellige komponentene i stereoanlegget. Les mer om dette her


Disse anbefalingen kan selvsagt overføres til alle typer stereoanlegg - prinsippene er de samme. Men, husk at billigere utstyr ikke kan gi deg samme kvaliteten - slik som vi har prøvd å beskrive ovenfor. Mange tror at forsterkere og subwoofer(e) er til for dem som vil ha høye lydvolum og «dunk-dunk» i bilen. Sannheten er at det kanskje er klassisk musikk som er mest krevende og vi ha mest nytte av å bygge anlegg på denne måten.



Du vil nok trenge noen kvelder i garasjen, men resultatet blir verdt det. Dessuten er det jo gøy å holde på med noe som en har store forventninger til.

distortion
Oppdatert
Gå til innholdet