Meny
0stk
Sum:
0,-
inkl. mva.
Bilradio1

Slik har denne trønderske bedriften danket ut nordiske konkurrenter i 40 år

Helt siden 1976 har de ansatte i Bilradiospesialisten på Nardo vært et steg foran i teknologien. Det gjør at de i dag er Nordens største i sin bransje.

Det hele starter for førti år siden med en tanke som ikke alle på den tiden hadde tro på: radio i bil kommer til å ta av. På den tiden var det på ingen måte allemannseie, og var du heldig hadde du en åttespors-spiller som i det minste ga deg musikk i bilen.

- Det var ikke gitt på den tiden at «alle» skulle ha radio i bilen. Men de to som startet Bilradiospesialisten hadde tro på konseptet. Og de hadde rett, det tok av, forteller Jan Erik Elverum, administrativ leder og salgssjef hos Bilradiospesialisten.

Bilradio2 

Tro til konseptet

Mye har skjedd siden 1976. Fra åttespors-kassetter til mindre kassetter, komponentspillere, CD, FM-radio, RDS, AUX og DAB. Teknologien krever hele tiden at de ansatte i lokalene på Nardo følger med og er et steg foran. Men enkelte ting er fortsatt det samme som da Bilradiospesialisten for første gang hang opp skiltene.

- Vi er tro til konseptet og har vært det hele veien fra syttitallet og til i dag. Det gjør at vi som jobber her er over gjennomsnittet interessert i teknologi og har en unik kompetanse. Vi har også holdt oss til alt som har med underholdningssystem i bil, det er dette vi er eksperter på, forteller Elverum.

I dag har Bilradiospesialisten 16 ansatte, og holder fortsatt til i de samme lokalene. Der finner kundene alt fra butikk til verksted. I år 2000 startet de også nettbutikk, og fra der har de vokst såpass at de har klart å danke ut andre konkurrenter.

Spesialforretningen innen bilunderholdning, navigasjon og alarm, bygger på mange års erfaring i bransjen og består av fagfolk som har fulgt utviklingen på nært hold i flere tiår. Jan Erik tror de har kommet dit de er fordi de fokuserer på å ta kundene på alvor med god service.

- Det er gøy å se hvordan vi har klart å hevde oss i markedet. At en såpass liten bedrift på Nardo i Trondheim har klatret forbi store nasjonale og skandinaviske konkurrenter er nesten litt David mot Goliat. Det er vi stolte av og vet at det ligger mye arbeid bak, forteller han.

Annonse

Konkurransedyktig

Selv skulle han bare jobbe i et par år da han i 1997 startet karrieren hos Bilradiospesialisten. Men studieplanene ble lagt på hylla for godt rimelig kjapt.

- Miljøet her er upåklagelig og jeg trivdes så godt at noe annet var ikke et alternativ. Vi er en sammensveiset gjeng som alle elsker jobben sin.

Men det som skal til for Elverum og resten av Bilradiospesialisten for å hevde seg mot de store, koster.

- Vi skal være konkurransedyktige, og det er utfordrende når store kjeder dumper prisene og selger med tap. Det vi vinner på er kunnskap om alt vi gjør og en kjennskap til ethvert produkt vi selger. Her kommer ikke alt med instruksjonshefte, så hjelper det at de som jobber her var god å bygge Lego som barn, sier Elverum lattermildt.

Bilradiospesialisten har også en butikk i Bergen, og har over 5000 varenummer på lager til enhver tid i Trondheim.

- Det gir kundene et fortrinn, de finner det de trenger hos oss. Jeg synes det er trist at det er så få nisjebutikker igjen i landet, og at det meste skal tas over av store kjeder. Men vi holder stand her i Trondheim i minst 40 år til, sier Elverum.
Oppdatert
Gå til innholdet