Ny undersøkelse viser kraftig reduksjon av skadelige utslipp og drivstofforbruk
En bil som kaldstarter slipper ut store mengder avgasser som har påvirkning på helse og miljø.
Undersøkelser viser at luftforurensning kan bidra til sykdom og i verste fall dødsfall, pga høye utslipp
av skadelige stoffer.
- Nitrogenoksider - NOₓ
-
En av de mest helseskadelige komponentene i eksosen er NOₓ. Dette dannes når motorer
forbrenner
bensin eller diesel. NOₓ er en samlebetegnelse for gassene nitrogenoksid(NO) og
nitrogendioksid(NO2).
- Karbondioksid - CO₂
-
Eksponering for karbondioksid (CO₂) i de nivåer vi finner i uteluft er ikke helseskadelig.
CO₂ er derimot en viktig drivhusgass som bidrar til global oppvarming, ved at en større
del av varmerefleksjonen fra jorda holdes innenfor atmosfæren.
Se alle DEFA
Warm-Up pakker
- Svevestøv - PM
-
PM, kjent som svevestøv er en betegnelse på svært små partikler med diameter under 10 µm
(mikrometer). Veitrafikk er den viktigste kilden til svevestøv i norske byer og tettstteder.
Svevestøv fra trafikk er en blanding av forbrenningspartikler, mineralpartikler og partikler som
dannes ved at bildekk sliter veibanen når bilen bremser eller fordi bilen har piggdekk. Både
fine og grove partikler kan gi helseproblemer. (Kilde. NAAF)
- Karbonmonoksid - CO
-
I dagligtale kalt kullos, er en ytterst giftig gass uten farge og lukt. Eksosgass fra biler
inneholder CO og er hovedforurensingen i bilavgasser. Den dannes ved tomgang og ufullstendig
forbrenning av drivstoffet og kan derfor bli årsak til alvorlige forgiftninger. Karbonmonoksids
store giftighet skyldes at hemoglobinet i blodet absorberer CO langt lettere enn oksygen.
(Kilde: SNL)
- Hydrokarboner - HC
-
HC finnes i mange varianter i eksosgassen. I nærvær av nitrogenoksid (NO) og sollys kan de danne
giftige oksidanter (fotokjemisk smog) som angriper slimhinnene i luftveiene. Noen av
hydrokarbonene er fastslått å være kreftfremkallende. De dannes som en følge av ukomplett
forbrenning. Mengden HC øker med mengden drivstoff i forhold til mengden luft. (Kilde: SNL)
Sammenligning av utslipp og drivstofforbruk ved kaldstart vs biler med DEFA WarmUp
Euro 5 Bensin - NEDC
|
CO (g/km) |
HC (g/km) |
NOₓ HC (g/km) |
CO₂ (g/km) |
PM (mg/km) |
Drivstoff (l/100km) |
Kaldstart |
8,69 |
1,89 |
0,35 |
306 |
0,15 |
13,70 |
Med DEFA WUP |
0,00 |
0,14 |
0,17 |
253 |
0,01 |
14,84 |
Reduksjon |
100% |
92% |
52% |
27% |
97% |
22% |
DEFA WarmUp reduserer utslipp med gj.snittlig 71% de første 20 minuttene på kalde dager
Euro 5 Bensin – Bykjøring = 0-4 km
|
CO (g/km) |
HC (g/km) |
NOₓ HC (g/km) |
CO₂ (g/km) |
PM (mg/km) |
Drivstoff (l/100km) |
Kaldstart |
21,56 |
4,97 |
0,76 |
444 |
366,5 |
20,79 |
Med DEFA WUP |
0,00 |
0,35 |
0,41 |
351 |
26 |
14,84 |
Reduksjon |
100% |
93% |
46% |
21% |
93% |
29% |
Ser vi på bykjøringen i NEDC syklusen (0-4 km) reduserer DEFA WarmUp utslipp med
71% og drivstoff med 29%
Euro 6 Diesel – NEDC
|
CO (g/km) |
HC (g/km) |
NOₓ HC (g/km) |
CO₂ (g/km) |
PM (mg/km) |
Drivstoff (l/100km) |
Kaldstart |
2,79 |
0,36 |
0,97 |
254 |
<1 |
10,1 |
Med DEFA WUP |
0,07 |
0,02 |
0,60 |
198 |
<1 |
7,61 |
Reduksjon |
98% |
97% |
46% |
28% |
0% |
31% |
DEFA WarmUp reduserer utslipp med gj.snittlig 51% de første 20 minuttene på kalde dager
Euro 6 Diesel – Bykjøring = 0-4 km
|
CO (g/km) |
HC (g/km) |
NOₓ HC (g/km) |
CO₂ (g/km) |
PM (mg/km) |
Drivstoff (l/100km) |
Kaldstart |
8,24 |
1,09 |
1,63 |
372 |
<1 |
14,97 |
Med DEFA WUP |
0,19 |
0,04 |
0,88 |
267 |
<1 |
10,30 |
Reduksjon |
98% |
97% |
46% |
28% |
0% |
31% |
Ser vi på bykjøringen i NEDC syklusen (0-4 km) reduserer DEFA WarmUp utslipp med
54% og drivstoff med 31%
VTT, et testlabratorium I Finland, har gjennomført fullskala tester av biler med kaldstart og med DEFA
WarmUp, etter New European Driving Cycle – NEDC.
EDC – er utviklet for å vurdere utslippsnivåer og drivstoff økonomi for personbil motorer i Europa
(etter europeisk standard)
Uavhengige tester gjennomført av VTT, Technical Research Centre of Finlandc
Biler testet er: Euro 5 - Petrol - Euro 6 - Diesel
Kupevarmeren forvarmer kupeen til mer enn 20 grader, Dette gir isfrie ruter, varme seter og ratt. Man
slipper å benytte bensintyver som varmesete, defroster, varmetråder i ruter, rattvarme e.t.c som alle
benytter energi fra motor.
Batteriladeren sørger for at batteriet alltid er fulladet. Et fulladet batteri betyr at generatoren ikke
aktiveres for å lade batteriet. Generatoren drives av motoren og øker forbruket når den går.
Motorvarmeren forvarmer kjølevannet, motorblokka og motoroljen. Dette reduserer friksjon, forvarmer
forbrenningskammeret som medfører en forbedret forbrenning og lavere drivstofforbruk og derigjennom
lavere skadelige utslipp.
DEFA WarmUp styres oftest av en Smartphone app. Forhåndsprogrammerte algoritmer sikrer at
energiforbruket til forvarming minimaliseres. En sensor måler utetemperaturen og forvarmingen starter ut
fra hvilken utetemperatur som registreres