2002104
/search
BilradiospesialistenD4
Oppdaterer, vennligst vent...

Produkter

Totalt antall treff:  Se hele resultatet... 

Kategorier

Merker

Merkenavn

Artikler

Antall artikler funnet: 

Tilbehør

Alternativer

Artikler

Antall artikler funnet: 
Kundesenter   Åpningstider: 08:30 - 16:30 (10.00 - 14.00) Fri frakt over 500*    
 
KUNDESENTER: TLF 48 08 08 20
 
ÅPENT ALLE HVERDAGER  08:30 - 16:30
 
FRI FRAKT FOR PRIVATKJØP OVER 1000,-*

Kundesenter

|

Sitemap

|

Kontakt Oss

Logg inn
Ingen varer i handlevognen Ingen varer i ordreboka produkt produkter () () () Til kassen
×
Handlevogn
varer i handlevognen
Klikk her for å se alle
Handlevognen er tom.
Totalt eks. mva Eller kjøp nå for
Totalt eks. mva Totalt ink. mva Eller leasing for
Skriv inn søk
Her er du nå: Forside   >   DEFA - helse og miljø   >  

DEFA WarmUp - Helse og miljø

av Jan Erik Elverum | Publisert: 02.09.21

Ny undersøkelse viser kraftig reduksjon av skadelige utslipp og drivstofforbruk

Hva gjør kaldstartutslipp skadelig?

En bil som kaldstarter slipper ut store mengder avgasser som har påvirkning på helse og miljø. Undersøkelser viser at luftforurensning kan bidra til sykdom og i verste fall dødsfall, pga høye utslipp av skadelige stoffer.

Nitrogenoksider - NOₓ

En av de mest helseskadelige komponentene i eksosen er NOₓ. Dette dannes når motorer forbrenner bensin eller diesel. NOₓ er en samlebetegnelse for gassene nitrogenoksid(NO) og nitrogendioksid(NO2).

Karbondioksid - CO₂

Eksponering for karbondioksid (CO₂) i de nivåer vi finner i uteluft er ikke helseskadelig. CO₂ er derimot en viktig drivhusgass som bidrar til global oppvarming, ved at en større del av varmerefleksjonen fra jorda holdes innenfor atmosfæren.

Se alle DEFA Warm-Up pakker

Svevestøv - PM

PM, kjent som svevestøv er en betegnelse på svært små partikler med diameter under 10 µm (mikrometer). Veitrafikk er den viktigste kilden til svevestøv i norske byer og tettstteder. Svevestøv fra trafikk er en blanding av forbrenningspartikler, mineralpartikler og partikler som dannes ved at bildekk sliter veibanen når bilen bremser eller fordi bilen har piggdekk. Både fine og grove partikler kan gi helseproblemer. (Kilde. NAAF)

Karbonmonoksid - CO

I dagligtale kalt kullos, er en ytterst giftig gass uten farge og lukt. Eksosgass fra biler inneholder CO og er hovedforurensingen i bilavgasser. Den dannes ved tomgang og ufullstendig forbrenning av drivstoffet og kan derfor bli årsak til alvorlige forgiftninger. Karbonmonoksids store giftighet skyldes at hemoglobinet i blodet absorberer CO langt lettere enn oksygen. (Kilde: SNL)

Hydrokarboner - HC

HC finnes i mange varianter i eksosgassen. I nærvær av nitrogenoksid (NO) og sollys kan de danne giftige oksidanter (fotokjemisk smog) som angriper slimhinnene i luftveiene. Noen av hydrokarbonene er fastslått å være kreftfremkallende. De dannes som en følge av ukomplett forbrenning. Mengden HC øker med mengden drivstoff i forhold til mengden luft. (Kilde: SNL)

Utslipp og drivstofforbruk

Sammenligning av utslipp og drivstofforbruk ved kaldstart vs biler med DEFA WarmUp

Euro 5 Bensin - NEDC

CO (g/km) HC (g/km) NOₓ HC (g/km) CO₂ (g/km) PM (mg/km) Drivstoff (l/100km)
Kaldstart 8,69 1,89 0,35 306 0,15 13,70
Med DEFA WUP 0,00 0,14 0,17 253 0,01 14,84
Reduksjon 100% 92% 52% 27% 97% 22%

DEFA WarmUp reduserer utslipp med gj.snittlig 71% de første 20 minuttene på kalde dager

Euro 5 Bensin – Bykjøring = 0-4 km

CO (g/km) HC (g/km) NOₓ HC (g/km) CO₂ (g/km) PM (mg/km) Drivstoff (l/100km)
Kaldstart 21,56 4,97 0,76 444 366,5 20,79
Med DEFA WUP 0,00 0,35 0,41 351 26 14,84
Reduksjon 100% 93% 46% 21% 93% 29%

Ser vi på bykjøringen i NEDC syklusen (0-4 km) reduserer DEFA WarmUp utslipp med 71% og drivstoff med 29%

Euro 6 Diesel – NEDC

CO (g/km) HC (g/km) NOₓ HC (g/km) CO₂ (g/km) PM (mg/km) Drivstoff (l/100km)
Kaldstart 2,79 0,36 0,97 254 <1 10,1
Med DEFA WUP 0,07 0,02 0,60 198 <1 7,61
Reduksjon 98% 97% 46% 28% 0% 31%

DEFA WarmUp reduserer utslipp med gj.snittlig 51% de første 20 minuttene på kalde dager

Euro 6 Diesel – Bykjøring = 0-4 km

CO (g/km) HC (g/km) NOₓ HC (g/km) CO₂ (g/km) PM (mg/km) Drivstoff (l/100km)
Kaldstart 8,24 1,09 1,63 372 <1 14,97
Med DEFA WUP 0,19 0,04 0,88 267 <1 10,30
Reduksjon 98% 97% 46% 28% 0% 31%

Ser vi på bykjøringen i NEDC syklusen (0-4 km) reduserer DEFA WarmUp utslipp med 54% og drivstoff med 31%

Hvordan er DEFA's test utført?

VTT, et testlabratorium I Finland, har gjennomført fullskala tester av biler med kaldstart og med DEFA WarmUp, etter New European Driving Cycle – NEDC.

EDC – er utviklet for å vurdere utslippsnivåer og drivstoff økonomi for personbil motorer i Europa (etter europeisk standard) Uavhengige tester gjennomført av VTT, Technical Research Centre of Finlandc

Biler testet er: Euro 5 - Petrol - Euro 6 - Diesel

Graf: fart over utslipp

Hvordan bidrar elektrisk bilvarme til reduserte utslipp?

Kupevarmeren forvarmer kupeen til mer enn 20 grader, Dette gir isfrie ruter, varme seter og ratt. Man slipper å benytte bensintyver som varmesete, defroster, varmetråder i ruter, rattvarme e.t.c som alle benytter energi fra motor.

Batteriladeren sørger for at batteriet alltid er fulladet. Et fulladet batteri betyr at generatoren ikke aktiveres for å lade batteriet. Generatoren drives av motoren og øker forbruket når den går.

Motorvarmeren forvarmer kjølevannet, motorblokka og motoroljen. Dette reduserer friksjon, forvarmer forbrenningskammeret som medfører en forbedret forbrenning og lavere drivstofforbruk og derigjennom lavere skadelige utslipp.

DEFA WarmUp styres oftest av en Smartphone app. Forhåndsprogrammerte algoritmer sikrer at energiforbruket til forvarming minimaliseres. En sensor måler utetemperaturen og forvarmingen starter ut fra hvilken utetemperatur som registreres

  • DEFA - helse og miljø
  • Batterilader - 4 gode grunner
  • Slurv med sikten kan ruinere deg
  • Ledig stilling
Copyright © 2025 Bilradiospesialisten AS - All rights reserved Forretningssystem og nettbutikkløsning levert av Multicase™ Norge AS
Filter
  • Logg inn / Ny kunde
  • Registrer meg som kunde
  • Kundesenter
  • Sitemap
  • Kontakt Oss
Tilbake