Kjører man i blinde, gjør man dette for egen regning og risiko. I verste fall – om man forårsaker
alvorlig personskade på grunn av fastslått grov uaktsomhet, kan altså regningen bli skyhøy.
Ved alvorlig personskade kan erstatningen komme opp i millionbeløp. I de verste og groveste tilfellene –
der det er fastslått markant grov uaktsomhet som ulykkesårsak – vil forsikringsselskapene avkorte
kaskodekningen med 100 prosent, og det kan bli aktuelt å kreve full regress for utlegg under
ansvarsdekningen.
Det er imidlertid veldig sjelden vi går så langt. Normalt handler det om en prosentvis avkortning på
mellom 10 - og 50 % i disse tilfellene, sier Tor Hefre, fagsjef motorvogn i Gjensidige Forsikring.
Forbeholdet om avkortning og regress går frem av forsikringsvilkårene, med henvisning til
Forsikringsavtalelovens § 4-9 for avkortning, mens regressretten er hjemlet i Bilansvarslovens,
§ 12.a.
For de fleste av oss ville et regresskrav på kanskje flere hundre tusen påvirke økonomien betydelig. Selv
om forsikringsselskapene tar hensyn til den enkeltes betalingsevne, og inngår nedbetalingsordninger som
kan strekke seg over år for at disse skal være håndterlige, anbefaler Hefre på det sterkeste at
bilistene tar seg tid til å rengjøre rutene for is og snø før kjøringen starter.
For dem som sliter verst med tidsklemma, finnes det mange gode alternativer for å løse siktproblemet uten
å bruke ekstra tid. Et av dem er elektrisk motor- og kupévarmer. Med et slikt system kommer man ut til
rene ruter og en forvarmet kupé, noe som i tillegg gjør starten på kjøreturen betydelig triveligere.
Vi ser at flere og flere oppdager fordelene et moderne bilvarmesystem med kupévifte kan gi. Ikke bare
slipper man å bekymre seg for rengjøringen av rutene – man kan også kjøre direkte etter start av
forvarmet motor. Det siste betyr både redusert drivstofforbruk og mindre utslipp av skadelige avgasser.
Mange velger å inkludere automatisk batterilading i bilvarmesystemet, noe som sikrer friskt og
arbeidsvillig batteri til enhver tid. Moderne biler får flere og flere strømbrukere. Samtidig er den
norske gjennomsnittsturen bare noen kilometer lang, og slett ikke lang nok til at bilen oppnår skikkelig
driftstemperatur. I en varmkjøringsfase bruker folk gjerne ekstra mye ”krutt” fra klimaanlegget,
oppvarming av speil og bakrute, varmeseter og – hos stadig flere – oppvarmet ratt og baksete.
Alt dette krever strøm, og det er ikke uten grunn at flatt batteri er en av de
viktigste utrykningsårsakene for bilbergere vinters tid.
— Jan Erik Elverum
Julefeiringen blir ekstra dyr for Vestfold-mannen som la ut på tur første juledag uten å gjøre rutene fri
for is. Det endte med at han kom over i motsatt kjørebane og kolliderte med en møtende bil. Resultatet
ble midlertidig beslag av førerkortet og anmeldelse for uaktsom kjøring.
"Dette ser vi alvorlig på. Kjører man uten tilstrekkelig sikt kan det få fatale konsekvenser" sa
jourhavende jurist ved Vestfold politidistrikt, Pernille Flage, til Tønsbergs Blad i en kommentar.
I tillegg til å miste førerkortet for en periode, må den skyldige bilføreren regne med en klekkelig bot.
Blir han funnet skyldig i uaktsom kjøring, er det også stor risiko for at forsikringsdekningen blir
avkortet.
Bilføreren har ansvar for å ha tilstrekkelig sikt til alle sider, og fjerne snø,
is eller dugg før kjøringen starter. Slurv med dette kan i verste fall bety anmeldelse og tap av
førerkortet for minst tre måneder.
— Roar Skjelbred Larsen, politiinspektør i Utrykningspolitiet
Ifølge UP ble det sist vinter skrevet ut 472 forenklede forelegg for mangelfull sikt. I tillegg kommer
flere tilfeller av anmeldelser og førerkortinndragning. ”Minsteprisen” er forenklet forelegg på 2.000
kroner.
- Motorvarmeren forvarmer kjølevannet, motorblokka eller motoroljen.
- Kupévarmeren forvarmer kupéen til mer enn 20 grader, Dette gir isfrie ruter, varme seter og ratt.
- Batteriladeren sørger for at batteriet alltid er fulladet. Et fulladet batteri betyr at generatoren
ikke aktiveres for å lade batteriet.
DEFA WarmUp styres oftest av en Smartphone app. En sensor måler utetemperaturen og forvarmingen starter
ut fra hvilken utetemperatur som registreres.