Ved å sørge for at startbatteriet i bilen alltid er tilstrekkelig oppladet kan du spare tid, penger og miljø.
Det å komme til en bil som ikke vil starte på grunn av et utladet batteri er like frustrerende som det er vanlig. På vinteren trekker trekker komfortfunksjoner som sete- og vindusvarmere mye strøm fra batteriet. DEFA-lader-1204Lave temperaturer gjør også sitt for å svekke batteriet. Ved -18°C er selv et nytt batteri redusert til 40% av sin opprinnelige kapasitet. Sammen med stadig flere elektroniske systemer i moderne biler gjør dette at batteriet raskt kan bli utladet. Bruk av parkerings-/drivstoffvarmere forverrer problemet. Disse trekker nemlig strøm fra batteriet når de startes.
I motsetning til hva mange bileiere tror er ikke et normalt kjøremønster nok til å holde batteriet tilstrekkelig ladet over tid. Dette er en spesielt aktuell problemstilling på vinteren. Ved -10°C må man i gjennomsnitt kjøre hele 7 km. før batteriet i det hele tatt begynner å lade. Betydelig lading krever adskillig lengre turer.
Batterilader
Ved å bruke en fastmontert lader som for eksempel MultiCharger 1204, alene eller som en del av et komplett forvarmingssystem, sikrer du at batteriet alltid er fulladet og klart til å starte bilen.
Les mer
Et flatt batteri betyr ofte at man må ringe etter veihjelp, noe som slett ikke er billig. Utladede batterier er den suverent vanligste årsaken til at nordmenn må ringe etter hjelp, men det er også et problem som er enkelt å forebygge.
Oppretthold ladenivået
Ved å opprettholde ladenivået på batteriet slipper du å betale for starthjelp. Du vil også øke den forventede levetiden til batteriet betraktelig, og dermed kunne vente lenger før du må investere i et nytt. Automatisk kontrollert og temperaturkompensert lading eliminerer også muligheten for skade på batteriet. En fastmontert lader gjør det lettere å vedlikeholde batteriene i biler som står lagret i lengre perioder.
Hvis batteriet ditt tappes fullstendig vil det det ikke lenger være i stand til å forsyne bilens elektroniske systemer med strøm. Det resulterer vanligvis i at systemet tilbakestilles og at alle dine innstillinger og preferanser utraderes. Når du endelig har fått start på bilen, samt kjørt rundt en stund for å lade batteriet, må du derfor bruke enda mer tid på å sørge for at ting blir slik du vil ha dem. Med egen lader i bilen trenger du bare finne frem til dine foretrukne innstillinger én eneste gang.
Når batteriet ikke er tilstrekkelig ladet må motoren jobbe ekstra hardt for å drive generatoren, som igjen forsyner strømmen som er nødvendig for å lade batteriet samt å drive bilens elektroniske systemer. Dette gjør at motoren bruker mer drivstoff og dermed slipper ut mer NOₓ, CO₂ og andre skadelige utslipp. Reduksjonen i drivstofforbruk og skadelige utslipp vil være størst vinterstid. Lave temperaturer reduserer batteriets kapasitet, får deg til å bruke varmefunksjonene oftere og gjør motoren tyngre å få i gang.
Mindre utslipp med varm bil
De positive effektene av en batterilader blir ytterligere forsterket når den kombineres med en motorvarmer, en kupévarmer og et kontrollsystem på mobil. Et komplett WarmUp system reduserer drivstofforbruket med opptil 24% og skadelige utslipp med opptil 71% i løpet av de første 20 minuttene med kjøring på kalde dager. I tillegg får du en varm og god bil og isfrie ruter.
Les mer