Det er først når byggingen og monteringen av bilstereoen er gjort riktig at du får skikkelig lydkvalitet.
Du har sikkert hørt bilstereoanlegg med så god lyd at det rykker i hele kroppen og "taktfoten" blir
umulig å holde i ro — uavhengig av hva som spilles? Når du hører alle detaljene i musikken står solisten
"midt på panseret", du kan høre vokalisten trekke pusten og gitaristen skifte grep. Nå skal vi se på
hvordan du kan bygge, montere, og velge riktig utstyr til din bilstereo. Slik at du får topp
lydkvalitet, og riktig lydbilde.
Alt for ofte ser vi at stereoanlegg bygges, monteres, og ikke minst komponeres feil. Det blir ofte lagt
for stor vekt på bassen og det blir tatt lite hensyn til resten av musikken. Det vil selvsagt variere
noe etter musikksmaken, men prinsippene vi beskriver nedenfor blir de samme uansett musikk og biltype.
For at lyden skal bli mest mulig levende, troverdig og ekte, er det spesielt et par ting som er
viktig:
DYNAMIKK, og plassering av lydkilden (høyttalerne). Dynamikk er forskjellen mellom den
kraftigste og den svakeste lyden i et opptak. Dynamikk måles i dB,
-Øret har et dynamikkområde på ca 120 dB. (En 16 bits sampling på CD gir 96 dB dynamikkområde.)
Når du skal bygge en bilstereo med så levende, troverdig og ekte lyd som mulig, er det spesielt et par
ting som er viktig:
DYNAMIKK, og plassering av lydkilden (høyttalerne). Dynamikk er forskjellen mellom den kraftigste og den
svakeste lyden i et opptak. Dynamikk måles i dB. Øret vårt har et dynamikkområde på ca. 120 dB. Til
sammenligning gir en 16 bits sampling på CD 96 dB dynamikkområde.
Et annet viktig punkt er Signal/Støy forhold. I de tekniske spesifikasjonene oppgis S/N i dB. S/N (signal
to noise ratio) er en verdi som viser forholdet mellom styrke i lydsignalet og støyen. Hvis man f.eks.
har et S/N-forhold på 80 dB, vil det si at lydnivået ligger 80 dB høyere enn anleggets støynivå. Vi vil
altså ha høyest mulig S/N, og du kan si at et anlegg med S/N på 90 er godt. Er det på over 100 er det
suverent. For å oppnå et godt S/N resultat er det viktig at anlegget er justert og montert riktig. Her
vil inngangsfølsomheten på forsterkerne ha stor betydning.
For å gjengi detaljene i lyden skikkelig trenger vi utstyr av høy kvalitet i alle ledd. Når du skal bygge
bilstereo vil vi at du skal legge vekt på følgende punkter:
- Færrest, men best mulig høyttalerelementer
- Plasser høyttalerne foran i døren
- Bruk et komponentsett for
høyttalere med separat diskant
- Høyttalerne skal tåle mye effekt
- Liten avstand mellom de to høyttalerelementene i settet
- Bruk mye tid på å eksperimentere med plassering av diskanten
- Høyttalere monteres i solide bafler
- Bruk en eller to subwoofere.
- Bruk en høykvalitets CD-spiller eller strøm musikk med høyere bitrate enn standard
- Ny og større strømkabel til
spilleren
- Stor bilforsterker til høyttalerne,
gjerne med DSP
- En meget solid og lukket basskasse (gjerne en biltilpasset
basskasse)
- Støydemping i
dører
- Nok strøm og bruk av kondensator til forsterkere
Les også
om bygging av basskasse
- Høyttalere
-
Vi velger et skikkelig høyttalersett. Dette skal kunne gjengi et bredt frekvensområde og bør ha
en god diskant. Det vi trenger er et komponentsett med bilhøyttalere som har absolutt topp
lydkvalitet, og spiller bra på høyt volum.
-
Det første som må gjøres er å fjerne dørtrekkene. Innsiden av døren dempes med dempemasse eller
butylmatter. Tett så godt som mulig igjen alle åpninger som vil lekke luft fra innsiden av døren
til bil kupéen. Lag gjerne en baffelplate av tre som høyttaleren skal festes i. Denne platen
festes i dørsiden. Vær påpasselig med at hullet til høyttaleren er stort nok, slik at luften kan
bevege seg fritt mellom høyttaleren og innsiden av døren.
-
Mellomtone/basshøyttaleren skrus fast i baffelen. Vær nøye med at alt blir tett. Nå har setter vi
på plass igjen dørtrekket, og fester diskanten midlertidig med litt tosidig tape eller kitt på
utsiden av dørtrekket. Når resten av anlegget er på plass og det er tid for prøvespilling, skal
du bruke mye tid på å eksperimentere med plassering og vinkling av diskanten. Dette er en
avgjørende del av monteringen for å sikre et godt lydbilde.
- Støydemping
-
Et dørpanel ikke det beste stedet for en høyttaler — det tynne metallet vibrerer når musikken
din spiller, noe som påvirker lydens nøyaktighet. For å kompensere for det dårlige miljøet vi
monterer høyttalerne i, bør du bruke dempemateriale rundt selve høyttaleren, og helst på
dørpanelet bak høyttaleren i tillegg. Når du bruker dempemateriale, skaper dette en mer stabil
plattform for høyttaleren din. Refleksjoner, etterklang, støy, og forvrengning må bort om du er
ute etter den gode rene lyden.
- Høyttaleren skal være godt fastskrudd i underlaget. Ta tak i høyttaleren og kjenn etter. Den skal
ikke bevege seg i det hele tatt.
- Det skal være tilstrekkelig luft bak høyttaleren. Det er viktig å skjære stort nok hull bak
høyttaleren. Aller best spiller høyttaleren i en dør eller i hattehyllen med hull ned mot
bagasjerommet.
- Sjekk høyttalerens fase. Dette er vel det punktet det oftest er feil ved. Høyttalernes fase betyr at
det er koblet riktig pluss og minus. Hvis den ene høyttaleren har pluss og minus feil, vil da
høyttalerne slå hver sin vei og "utjevner" da lyden. Dette er enkelt å sjekke. Sett på musikk med
god bass. Skru så balansekontrollen over slik at bare den ene høyttaleren spiller. Hvis nå bassen er
fyldigere og kraftigere enn om balanse- kontrollen sto i midtstilling, så er fasen feil. Rett opp
dette med å snu pluss og minus på den ene høyttaleren. Dette kan du også gjøre om du har høyttalere
både foran og bak i bilen. Bruk da faderkontrollen og spill f.eks bare bak. Det samme gjelder her,
hvis bassen virker fyldigere med bare to av høyttalerne i bruk, tyder det på feil fase.
Skal du ha et riktig og tydelig lydbilde, så er det best å plassere høyttalerne foran. På noen biler er
det dessverre veldig liten plass foran, hvis det er tilfellet kan en større høyttaler bak i hattehyllen
være bedre. I utgangspunktet er likevel høyttalere foran det absolutt beste. Vi pleier å si om
høyttalere kun bak, at det blir som å gå på konsert og sette seg med ryggen til orkesteret. Mange velger
også fire høyttalere for et mer utfyllende lydbilde.
Velg en bilradio med CD-spiller som har gode
lydegenskaper og som samtidig har flere linjeutganger — slik at vi får koblet forsterkerne direkte
til spilleren. Det beste er at spilleren har Hi-Volt linjeutganger (Oftest 4V) for renere og mer
støyfritt signal til forsterkerne. Ved å sørge for et sterkt signal med mindre støy og mer definisjon
reduserer Hi-Volt linjeutganger kravene for inngangskretsen til forsterkerne, slik at de kan drives med
lavere innstillinger av nivåkontrollen. Dette resulterer i bedre lydkvalitet og et bredere dynamisk
område.
Trenger du ny bilradio har vi mange gode 1-DIN, 2-DIN, og biltilpassede
hovedenheter fra en rekke kjente merkevarer. Velg gjerne en spiller med innebygde delefiltre og
kontroll over nivået på subwooferen.
Mest mulig lyd ut av spilleren
Vi ønsker oss mest mulig ut av spilleren. Derfor anbefaler vi 1-bits DAC med 24-bits oppløsning
som gjør at lyden blir så nær originalen som mulig, avansert automatisk Time Alignment som
justerer lydbildet avhengig av valgt lytterposisjon, og Auto EQ som korrigerer balansen av
akustikken i henhold til bilens interiør.
Vær klar over at det finnes flere valg av kvalitet. Enkelte strømmetjenester tilbyr høyere lydkvalitet
(for eksempel Tidal). Når du skal overføre lyden fra telefonen, bruker du USB tilkobling eller Bluetooth
trådløs overføring. Bluetooth Advanced Audio Distribution Profile (A2DP)
NB! En mini-jack kabel fra telefon til spillerens AUX inngang gir dårligere
lydsignal mer støy enn ved bruk av Bluetooth eller USB-kobling.
I bagasjerommet skal vi nå montere inn en subwoofer. Vi ønsker en kraftig subwoofer som vi skal bygge i
en forholdsvis liten og lukket basskasse. Les mer om bygging
av basskasser. Vi anbefaler å velge et
basselement med dobbelspole 2x2 Ohm, eller en enkeltspole på 4 Ohm.
To spoler gjør at du kan velge belastningen du vil gi til forsterkeren. Med tanke på lydkvaliteten ønsker
vi å konfigurere den slik at vi gir forsterkeren en 4 Ohms belastning. (Mer om dette lengre ned på
siden)
I vår artikkel kan du lese mer om
parallell
og seriekobling av høyttalere.
Det er på tide å sjekke om kanskje også bagasjerommet eller bakluken må dempes. Det kraftige lydtrykket
fra subwooferen, kan skape vibrasjoner i karosseriplater o.l. Vi har valgt en 10" subwoofer på grunn av
dens egenskaper med en raskere og mer presis bass, sammenlignet med større «latere» subwoofere. For
lydkvaliteten og plassen sin del velger vi en subwoofer som egner seg i små lukkede kasser. Dette vil
som regel gi et riktigere Hi-Fi preg på lyden.
Om tanken på å bygge bassen fra bunnen av er litt avskrekkende har vi også aktive subwoofere som
er ferdig bygd og klare til å kobles på.
En forsterker puster liv i musikken din, og gir deg mer dynamikk og detaljer. I motsetning til en
forsterker innebygd i bilstereoen, er en ekstern forsterker ikke begrenset av plass, og den kan utformes
uten kompromisser. Det betyr at musikken din vil bli renere og mer definert på alle volumnivåer.
Ved valg av forsterker er det noen data du skal se etter. Størrelsen på en forsterker velges etter
utstyret den skal drive, og det er bare en måleenhet som forteller hvilken effekt du får. Måleenheten vi
bruker for å måle effekt, og som vi ser etter her er RMS. Mange produsenter oppgir maks-effekt for å
skryte på seg mye watt, men denne effekten er gjerne oppgitt med masse forvrengning og er mer
«jukse»-watt. Vi ser bestandig etter RMS effekt både på forsterker og høyttalere/subwoofer.
Du vil nok trenge noen kvelder i garasjen, men resultatet blir verdt det. Dessuten
er det gøy å holde på med noe som en har store forventninger til.
— Jan Erik Elverum, daglig leder
Signal-til-støy forhold (S/N) en av de spesifikasjonene som forteller mest om kvaliteten på forsterkeren.
For eksempel, når en lydkomponent viser til et signal-støyforhold på 100 dB, betyr det at lydnivået er
100 dB høyere enn støynivået. En spesifikasjon for signal-støy-forhold på 100 dB er betydelig bedre enn
en som er 70 dB (eller mindre).
Dessverre tilfører alle komponenter støy til lydsignalet, selv kabler. De beste forsterkerne er designet
for å holde støynivået så lavt som mulig, og dermed maksimere forholdet mellom støy og signal. Analoge
enheter har som regel et lavere signal / støyforhold enn digitale enheter. Som tidligere nevnt i denne
artikkelen, anbefaler vi en spiller med Hi-Volt signal utgang, dette vil skape et sterkere signal – som
ikke er like ømfintlig for støy. Sammen med inngangsfølsomheten på forsterkeren, bidrar dette til å
holde et godt S/N nivå.
Headroom hos forsterkere
Når det snakkes om forsterkere kommer det ofte opp et begrep som heter "Headroom". Dette er svært
viktig for resultatet vårt. Headroom er egentlig kraftreserve. Forsterkeren skal gjengi
transientene eller svingningene i musikken. Da kreves det en kraftreserve.
La oss si at du spiller høyt, og utnytter forsterkeren nær maksimalt. Når det nå kommer store svingninger
i lyden, har ikke forsterkeren nok reserver til å gjengi disse, og forsterkeren når noe som kalles et
"dynamisk tak". Forsterkeren skal gjerne ha en kraftreserve på 3db, noe som tilsvarer en dobling av
effekten. Dette er det viktig å forstå, og er noe de fleste synder på.
Ta for eksempel en forsterker som trekker 20A fra 12V-batteriet i bilen for å kjøre fullt volum på
høyttalerne. For å ha tilstrekkelig headroom kreves da 40A. Belaster vi forsterkeren i 2 Ohm vil disse
tallene dobles — og belaster vi i 2 Ohm mono, dobles det igjen. Har du et strømsystem i bilen som kan
takle denne belastningen? Husk at en standard dynamo gir 65A. Nå begynner vi å forstå hvorfor 4 Ohms
belastningen vil gi oss den beste lydkvaliteten.
Det er viktig å montere forsterkerne med store nok strømkabler, sørge for at jordkabelen er kraftig nok,
og får meget god kontakt til karosseriet. Skrap gjerne bort lakk, slik at du får bart metall å feste
jordforbindelsen i.
Nå gjenstår det å sørge for at forsterkerne blir matet nok, og hurtig nok. Her er en kondensator nyttig.
Kondensatoren fungerer som en energireserve, som mater forsterkeren lynhurtig med strøm ved store
effektutslag. Som for eksempel ved kraftige bass-slag.
Bassgjengivelsen i bilen er avhengig av at forsterkeren får nok strøm i de krevende øyeblikkene.
Justering av inngangsfølsomheten. Skru "gain"-kontrollene på forsterkerne helt ned. Sett spilleren på
3/4 volum, og skru så sakte opp gain-kontrollene inntil du oppnår et akseptabelt lydnivå uten
forvrengning eller klipping. Det er viktig å ikke skru dette for høyt med tanke på lydkvaliteten.
Vi har laget en egen artikkel om justering
av forsterkere.
Alle kabler og koblinger av disse er viktig for et
samlet godt resultat. Spesielt vil vi at du vier mye oppmerksomhet rundt jording av de forskjellige
komponentene i stereoanlegget. Les mer i vår artikkel om god
jording.
Disse anbefalingen kan selvsagt overføres til alle typer stereoanlegg, prinsippene er de samme. Det som
er viktig å huske, er at billigere utstyr ikke kan gi deg samme kvaliteten, slik som vi har prøvd å
beskrive ovenfor. Mange tror at forsterkere og subwoofer(e) er til for dem som vil ha høye lydvolum og
«dunk-dunk» i bilen. Sannheten er at det kanskje er klassisk musikk som er mest krevende og vi ha mest
nytte av å bygge anlegg på denne måten.